Velpotta

Velpottan själv har nu tänkt om och vill kanske ha en svart dressyrsadel i alla fall för jag har nämligen gjort i ordning ett gammal men nytt träns och det är svart med "vanlig" nosgrimma så det hade jag kunnat ha till sadeln och jag kan ju köpa ett nytt pannband till det så det ser lite roligare ut :) Förklaring till varför jag kallar tränset gammalt men nytt är för att jag köpte det på göteborg horse show för något år sedan och la det i läderolja för att det skulle mjukna. Dock så glömdes tränset bort liggandes i oljan i ett halvår i alla fall och sedan gick det inte använda alls för man kunde inte knäppa det för man bara gled och blev alldeles kolsvart om händerna. Tränset har sedan hängt i sadelkammaren för jag lyckades inte få ordning på det och som jag har torkat och torkat på detta träns. Men nu äntligen är det i ordning! Hittade det för några dagar sedan i sadelkammaren och tänkte nu j*vlar ska det bli bra. Jag la det i kokhett vatten med diskmedel i, fegade första gången så det låg bara i en liten stund och sedan skurade jag med diskborsten på det och hängde det på tork i pannrummet. Detta hjälpte men jag var inte fullt nöjd så la det i kokhett vaten med diskmedel igen och en hel dag denna gången. Efter deta så sköljde jag av det med kallt vatten och hängde det åter på tork i pannrummet. Jag är nu super nöjd! Det mjukaste träns jag någonsin har sett! :)

Har nu letat upp ett par tyglar som jag ska ha till och ett bet. Nu börjar problem nummer två, mitt bett är ett gammalt tredelat messingbett som ser ut som f*n. Jag måste få det att se lite glansigt och snyggt ut! I alla fall få det att se rent ut. Har ni några tips? För tillfället så ligger det i varmt vatten med grumme såpa. Har läst att man kan köra det i diskmaskinen, vad tror ni? ;)


Kommentarer
Postat av: Emily

Testa att köra det i diskmaskinen haha! Annars finns det ju bettputsmedel att köpa som inte är farligt med hästarna :) hööks har men även sprenger.

2011-02-24 @ 16:32:44
URL: http://ryttarduon.blogg.se/
Postat av: Elvira

Tänkte faktiskt testa det, men grumme och sedan messingputs så blev det helt okej ;) fast det va slitet ^^

2011-02-24 @ 17:11:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0