Diva

Diva är en hyperaktiv liten tjej som nästan aldrig kan vara stilla förutom när hon sover. Hon är vit med svarta prickar, nästan helt svarta öron och runt näsan, hon har även svarta ringar runt ögonen. Diva har ett mörkt öga och ett ljust blått. Diva är nu min alldeles egna hund men givetvis så är Robert med i spelet också :) Jag har tänkt att jag ska träna med henne senare, lite lydnad och agility. Jag vill verkligen ha en väldigt lydig hund som ska följa med mig vart jag än går eller åker.

Diva var 10veckor när jag hämtade henne och busigast av alla sina 9syskon. Jag fick träffa både mamman och pappa till henne och de var super duper trevliga. Mamman var normal stor för att vara en tik och hon var vit med svarta prickar dock väldigt lite prickig men hón fick fortfarande fler. Pappan var väldigt stor även för att vara en hane, han var vit med bruna prickar och helt underbart vacker. Han var välsigt ståtlig och hade massor med fina prickar. Dalmatiner är tyvärr kända för att vara lite passiva, lite osociala och mycket ska helst vara på deras villkor. Uppfödaren till Diva har ställt ut båda föräldrarna och har tyvärr fått en liten nagativ kommentar på både mamman och pappan. Kommentaren var att de var för sociala för att vara en Dalmatiner, det hör inte till deras rasstandard, de ska helt enkelt inte vara så sociala som hennes hundar var. Enligt mig så var detta helt sjukt, hur kan det vara negativt att ha sociala hundar?

Efter att jag hade haft Diva i 6dagar så hände det tyvärr något väldigt tråkigt. Hon satt vid dörren och jag tänkte för mig själv att nu är det brottom för att gå ut och kissa. Jag tog på henne kopplet och vi gick ut men vi gick inte många steg förrens hon fick hoppa upp i famnen och gå in. Hon hoppade på 3 ben och ville absolut inte stödja på det ena. Det blev samtal till veterinären och besök dagen därpå, det visade sig att hon hade sprickor i bakbenet och att hon behövde komma till en ortoped. Det finns ingen ortoped i Värnamo, Jönköping och Helsingborg hade inte tid att ta emot henne så det blev att åka till Göteborg. Väl uppe i Göteborg så var kliniken stängd och man fick lite smått panik. Det är inte så kul att åka med en valp som har sprickor i benet upp till Göteborg för att sedan stå utanför dörren och se att det är släckt. Jag ringde till ett annat djursjukhus i Göteborg och fick komma dit för att lösa problemet om vart jag egentligen skulle. Väl där så visade det sig att det var dig jag egentligen skulle men de i Värnamo hade sagt fel till mig.

Vi var lovade att det skulle finnas en ortoped i Göteborg som var redo att ta hand om Diva så fort vi kom dit, men när vi väl var där så fanns det ingen ortoped där. Det blev en otroligt lång dag med väntan för att tillslut få Divas ben gipsat för att stödja upp det och ta med henne hem tills en ortoped hade tittat på röntgenbilderna och beslutat om hon skulle behöva opereras senare. Diva var super duktig med gipset men fick tyvärr skav av det redan efter några dagar. Divas läkare ringde som lovat efter att ortopeden gjort sitt beslut och hon skulle behöva en operation för att sätta dit en ställning på benet i stället för gips. De hade dock ingentid förrens som 8 dagar men ville ha in henne direkt för att ta bort gipset och för att eventuellt kunna operera henne om de fick någon lucka. Jag, Pappa och Robert åkte med henne till Göteborg samma kväll. 

Dagen efter tog syrran med mig till Haverdal för att ha lite semester i husvagnen i några dagar. De ringde varje morgon och kväll från Göteborg för att säga hur det var med min lilla tjej. Två dagar senare ringde de inte på hela dagen så sent på kvällen ringde jag upp till dem på ett akut nummer för att få höra vad de höll på med egentligen. Ortopeden ringde upp mig några minuter senare och berättade att Diva var opererad på morgonen och allt hade gått bra. Hon mådde jätte bra och skulle nog få åka hem redan dager efter.    

Jag, Julia och Nemo åkte från Halmstad för att hämta min lilla tjej, men det blev en sväng till gekås först för att köpa lite saker till Diva då jag inte hade hennes saker med mig.

Diva, jag och Robert har nu fått flytta hem till Drakaryd för att få lite hjälp med att gå ut och kissa och lite annat. Diva sitter tyvärr i en bur hela dagarna och man får bära ut henne för att kissa på gräset där det är mjukt. Hon får bara gå sakta när hon är ute och bara tills hon är klar så att säga ;) De hoppas på att hon bara behöver ha det såhär i 4 veckor men vi får se helt enkelt :)

Hon är i alla fall glad och pigg och busig :) Bilder på sötnosen kommer så klart senare :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0